• Image

3 Tips voor Expanded Tekst Ads van AdWords

Vanaf 26 oktober 2016 gaat de nieuwe manier van adverteren via Google echt van start: de Expanded Text Ads (ETA). Dat betekent: meer tekst in je advertenties! Deze meer uitgebreide vorm van adverteren wordt al sinds enkele maanden langzaam uitgerold. Wat verandert er precies ten opzichte van het oude format?

Oude Situatie AdWords, Twee Titels

Oude advertentie – ontworpen voor computerbeeldschermen en met een klein aantal tekens

Wat is er veranderd?

  • De titel gaat van één naar twee regels. Waar bij de oude advertentie één regel van 25 karakters bestond, is het nu mogelijk om twee regels van elk 30 karakters te gebruiken. Het was wel mogelijk om een beschrijvingsregel te promoveren tot tweede titel (zie voorbeeld hierboven), maar dit gaat uiteraard ten koste van het aantal beschikbare karakters in de beschrijvingsregel.
  • De afkorting ‘Adv.’ die in het geel voor de URL werd weergegeven, wordt onder het nieuwe format uitgeschreven als: ‘Advertentie’.
  • Google herkent nu zelf het hoofddomein waarvoor je adverteert, en geeft die weer als zichtbare URL. Je hoeft het hoofddomein dus niet meer handmatig in te vullen. Je kunt vervolgens wel zelf twee subfolders invullen, van elk 15 karakters.
  • Voorheen waren er twee velden voor de beschrijving van je advertentie, van in totaal 70 karakters. Nu is dat één veld geworden, van 80 karakters.

Deze veranderingen in het format van de advertenties zorgen voor een toename van 47% in het aantal te gebruiken karakters.

ETA Op Mobiel

Nieuwe advertentie – ontworpen voor mobiele beeldschermen en met een groter aantal tekens

Tips voor Expanded Text Ads

Natuurlijk zijn wij op zoek gegaan naar de meest effectieve manier om de nieuwe ruimte te gebruiken. Hieronder een overzicht van de tips die we daarbij het meest waardevol vonden en de ervaringen die we zelf hebben opgedaan:

  1. Bij het volledig gebruiken van alle karakters loop je de kans dat de tweede titel, bij vertoning op computers, wordt afgekapt. De advertenties zijn nu namelijk geoptimaliseerd voor mobiel: daar worden ze wel volledig op weergegeven. Bedenk je dus of je voornamelijk mobiele bezoekers wil trekken en voor het volledig aantal tekens wil gaan, of dat je ook op computers een perfecte advertentie wil en je dus in de tweede titelregel minder tekens gebruikt.
  2. Zodra je begint met het overzetten van je oude advertenties naar je nieuwe, is de snelste en gemakkelijkste oplossing om een tweede titel toe te voegen en de twee regels voor beschrijvingen samen te voegen tot één. Bedenk je dat je daarmee minstens 15 tekens laat liggen! Ga er dus even goed voor zitten en herschrijf je advertentieteksten, om de mogelijkheden zo optimaal mogelijk te benutten.
  3. Vergeet je oude advertentieteksten niet. Het kan heel verstandig zijn om, zeker bij campagnes die al langer lopen en waar je veel bij hebt kunnen testen, de oude advertenties een tijdje naast de nieuwe te laten lopen. Zo kun je de CTR’s goed vergelijken, en de nieuwe advertenties steeds een beetje aanpassen om ze beter te laten functioneren.

Waarom kiest Google voor ETA?

Deze verandering past volledig in de ‘Mobile First’ koers die Google is gaan varen. Meer dan de helft van het zoekverkeer op Google komt inmiddels via mobiel. De nieuwe advertenties passen goed in de ‘Mobile First’ koers: alle advertenties zijn nu standaard geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. Verder is ook Google, naast de adverteerder, gebaat bij hoge CTR’s (Click Through Rate). Immers: hoe hoger de CTR, hoe gemakkelijker de adverteerder meer geld investeert in advertenties. Volgens Google moet het uitrollen van de Expanded Tekst Ads dan ook zorgen voor een toename van 20% in CTR.

Onze eerste ervaring is positief. De campagnes voor onze huidige klanten laten zelfs een gemiddelde stijging van bijna 90% zien in de CTR’s! Dit is natuurlijk deels te danken aan het feit dat nog lang niet alle advertenties binnen Google op de nieuwe manier staan ingericht, en we daardoor positief afwijken van de rest. Maar de voorspelde 20% toename van Google lijkt in ieder geval meer dan alleen mooie praatjes!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het opnieuw inrichten van je AdWords campagne naar aanleiding van de Extended Text Ads? Neem dan contact met ons op! Brood Media helpt je graag.

Deel dit artikel!