Geef jij je bezoekers wat ze willen?

Zoekmachineoptimalisatie, kortweg SEO, is niet zo moeilijk. Dat klinkt misschien gek. Er zijn immers honderden zo niet duizenden bureaus die zich richten op deze tak van sport. Is dit dan een diskwalificatie van hun kunde? Zeker niet. Lopen is ook niet moeilijk, maar toch loopt er niemand zo hard als Dafne Schippers!

De zoekmachine van Google en jouw bedrijf hebben hetzelfde doel: bezoekers zo goed mogelijk dienen om ze zo aan je te binden. Tien jaar geleden konden slimme marketeers de zoekmachine nog om de tuin leiden met handige trucjes. Dat lukt niet meer. Gelukkig maar, want zo krijg je als consument binnen Google relevante resultaten te zien in plaats van steeds diezelfde website met die paar slimme marketeers erachter.

Daarom is zoekmachineoptimalisatie niet zo moeilijk: als je datgene biedt waarop jouw klant zit te wachten, beloont Google je met goede posities in de zoekresultaten.

Waar zit dan de uitdaging? Weten waarop je gevonden wil worden. Het ontdekken van zoektermen die precies passen bij jouw doelgroep en de diensten of producten die jij aanbiedt. Zoektermen die door veel consumenten gebruikt worden en waarop de concurrentie (nog) niet moordend is. Daar liggen de kansen.

SEO draait om signalen

Vervolgens gaat het bovenal om signalen.

  • Signalen van jouw website aan consumenten. Wat is het onderwerp van je website? Welke producten en diensten bied je aan? Wat onderscheidt jou van de concurrentie?
  • Signalen van derde partijen aan jouw websites. Hoeveel websites linken er naar jouw website? Worden producten, teksten, afbeeldingen of video’s van jouw websites veel gedeeld op social media?
  • Signalen van jouw website aan zoekmachines. Hoe snel is je website? Zijn alle webpagina’s gemakkelijk door zoekmachines te indexeren? Kunnen zoekmachines de structuur van je website doorgronden?

Zoekmachines pikken al deze signalen op, plus de reactie van consumenten op die signalen. Als jij je doelgroep goed kent, ze eerlijk benadert en goed informeert, en je doelgroep vervolgens positief op jou reageert, belonen zoekmachines je daarvoor. Het wordt bijna een beetje zweverig.

Wij helpen je graag met het identificeren van jouw doelgroep en de bijbehorende zoektermen. Ook kunnen we je van dienst zijn bij het optimaliseren van de uitwisseling van signalen. Dat we doen we op de volgende 4 manieren:

Full service SEO beheer

Geef het volledige zoekmachineoptimalisatietraject (dat is er één voor galgje) uit handen. We analyseren de huidige situatie en de kansen in de markt. Samen bepalen we de te volgen strategie. We verzorgen de content en schrijven of optimaliseren je webteksten. Maandelijks bewaken we de voortgang, spelen we in op veranderingen in het algoritme van Google en identificeren we nieuwe kansen.

SEO audit

Hoe presteert je website op SEO gebied? In een SEO audit analyseren we alle belangrijke indicatoren en signalen om tot gedetailleerd rapport te komen van de huidige situatie. We doen in het rapport aanbevelingen voor verbeteringen op het gebied van content, techniek en signalen van derden. Gebruik het rapport als startpunt voor een zoekmachineoptimalisatietraject of cherry pick de activiteiten die je wil laten uitvoeren.

SEO strategie

Wij helpen bij het bepalen van de doelen en KPI’s van je website op SEO gebied. Een hoge positie in de zoekresultaten van Google is leuk, maar uiteindelijk gaat het om de ‘kwaliteit’ van de bezoekers die binnen komen; in hoeverre voeren ze de gewenste acties uit? Op basis van de doelen bepalen we een actieplan en een tijdspad om niet alleen meer bezoekers op je website te krijgen, maar vooral meer potentiële klanten.

Content en copywriting

Het belangrijkste signaal van je website aan consumenten is content. Teksten, afbeeldingen en video’s bepalen de uitstraling van je site en zijn grotendeels verantwoordelijk voor het gedrag van bezoekers op je site. Wij schrijven aansprekende teksten gericht op zoekmachines én op jouw doelgroep. Ook optimaliseren we de integratie van afbeeldingen en video’s op je site.

Kunnen wij je helpen bij je zoekmachineoptimalisatie? Of heb je misschien nog vragen over onze diensten? Neem dan gerust contact met ons op!